noodzaak van tempotraining

 baan      

Voor iedereen die op schema loopt of de schema’s volgt via de algemene schema’s of graag een keer mee wil trainen!

Organiseer ik specifieke tempo trainingen voor de halve/ hele marathon/15 km/10km/5km

Graag van te voren aanmelden via de mail!

loopschema@persoonlijkloopschema.nl   

IMG_0922

TEMPO TRAINING VOOR DE MARATHONLOPER

Essentieel belang is de tempo training van de marathonloper.

Geen enkele andere training kan de winst tijdens de marathon en het op een normale manier behalen van de finish, door verbetering van de elementaire snelheidsvoorwaarden, voor de marathonloper compenseren.

Dit maakt vooral duidelijk dat snelheidstraining een van de pijlers van de basistraining moet zijn. Er moet geprobeerd worden om de marathonloper  20 tot 25 procent sneller en sterker te maken dan in het begin van de marathon voorbereiding. De voorbereidingsperiode is uitermate geschikt voor de natuurlijke snelheidsontwikkeling.

De juiste trainingsprikkels ondersteunen deze processen en zorgen voor een duidelijke voorsprong in de ontwikkeling. Gelukkig zijn hiervoor voldoende gevarieerde en gedoseerde  trainingen beschikbaar.

Ongeveer 60 procent van de marathon training (met name in de actieve voorbereidingsperiode) moet aan de snelheidsontwikkeling worden besteed.

Zelfs in de laatste weken voor de marathon moet de verdere ontwikkeling van de snelheid een belangrijk bestanddeel van de training blijven.

Er wordt algemeen gezegd dat snelheid beperkt train baar is, en ik ben het daarmee eens. Maar een prestatieverbetering van 10 tot 15 procent is mogelijk. Mijn stelregel is dan ook: stel de juiste prioriteiten. Als je begint met de training van het uithoudingsvermogen, zorg dan tegelijkertijd dat ook de snelheid wordt ontwikkeld. Als blijkt dat er geen echte verbetering meer in zit, zorg dan voor het onderhouden van de snelheid. Alleen op deze wijze bereik je wel je optimale wedstrijdresultaat.

1958284_779521412128761_7498527644620568331_n

Deze ontwikkeling vereist verder :

De hele marathon voorbereiding snelheidstraining en tempo training.

Trainingsoefeningen die appelleren aan het snel reageren van de hardloop spieren.

Het steeds verhogen van de tempo vaardigheden, maximale marathon snelheid en maximale bewegingsfrequenties.

Synchroon ontwikkelen van fundamentele tempo vaardigheden.

Ontwikkeling en perfectionering van de spierverbindingen. ( géén kramp aan het einde van de marathon )

Ontwikkeling en perfectionering van het concentratievermogen. ( weet hoe hard je gaat, tempo gevoel )

Ontwikkeling en perfectionering van de kracht die nodig is voor de basis en einde marathon.

De volgende fouten kunnen daarbij zijn gemaakt :

 

Afstanden te lang

Pauzes te kort, meestal ook nog dribbelpauzes.

Snelheidstraining niet op de juiste plaats in het schema.

Snelheidstraining kan zowel in het voorbereidende deel van een trainingseenheid (onder meer looptechniek en sprintvormen) als ook in het hoofddeel van een trainingseenheid (door middel van een gecombineerde snelheidstraining) worden uitgevoerd.

De integratie van de wissel tempo loop is goed voor de snelheidsontwikkeling, als ook voor de ontwikkeling van de beweeglijkheid en coördinatie.

De atleet/atlete moet dus niet alleen worden voorbereid op de gemiddelde wedstrijdsnelheid, maar ook op de noodzakelijke versnellingen tijdens de lange duurlopen. In dit licht is het van belang dat men op tijd begint met de zo groot mogelijke individuele ontwikkeling van de basissnelheid en hoge tempo’s. Alleen dan worden snelheidsreserves gekweekt.

De maximale marathon snelheid ( verzuringstempo in het tempo overzicht ) vergt een grote krachtinzet en is daarom zeer afhankelijk van de ontspanning bij het bewegen. Training van het ontspanningsvermogen bij een grote snelheid moet altijd een hoge prioriteit.